KIA Optima daagt Duitse topmodellen uit

Leaseadviseur Jeroen Verhorst kijkt vanwege verdere gezinsuitbreiding al voorzichtig rond naar ruime stationwagons. Hij bestuurt op dit moment een BMW 320d Touring en reed daarvoor een Audi A3 Sportback. “De lat ligt dus hoog, maar gezien de ruimte die de KIA Optima biedt, geef ik deze Zuid-Koreaan graag de kans zich te bewijzen.”

Als ik voor het eerst naar de zwarte Kia Optima Sportwagon in GT-Line toe loop, dan bevalt mij wel wat ik zie. Een mooie auto, sportieve lijn en groot. Het enige minpuntje zijn misschien de wielen, een combinatie aluminium-zwart vind ik echt niet mooi.

Na het openen van het portier zie je een mooi zwart interieur, het dashboard iets naar de bestuurder gedraaid zoals vroeger bij BMW’s. Verder een afgevlakt stuurtje zoals in Audi’s S-line en stoelen die echt uitnodigen om in te gaan zitten. Wat opvalt zijn de mooie materialen in het interieur. Je vindt hier geen goedkoop plastic, er is echt aandacht besteed aan de kwaliteit.”

Ik rijd graag met een lage stoelpositie, maar zittend in de allerlaagste stand vraag ik mij wel af waarom de stoel niet verder kan zakken. In combinatie met het overigens geweldige panoramische schuifkanteldak, blijft er wel erg weinig hoofdruimte over. Met mijn 1.91m zet ik de stoel dan maar in de ligstand, dit om niet met mijn hoofd tegen het dak te zitten. De beenruimte achterin is wel fantastisch. Met de bestuurdersstoel nog op mijn positie, neem ik daarachter moeiteloos plaats op de achterbank.

Rijden doet de KIA Optima ook wel lekker, deze uitvoering heeft een 140pk sterke diesel. De auto komt redelijk van zijn plek, al mis ik toch wel een beetje vermogen om echt een glimlach op mijn gezicht te krijgen. Met name in de 5e en 6e versnelling gebeurt er niet veel meer.

De Optima is een stuk groter dan mijn BMW en heeft voorwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving. Een vergelijking van rij-eigenschappen en wegligging is dus niet helemaal eerlijk. Nou heb ik laatst wel in een Ford Mondeo ST-Line gereden. Waar de wegligging van Ford altijd wordt geprezen in autoprogramma’s, vind ik de Optima een stuk fijner op de weg liggen en zeker in de sportief genomen bochten. De Mondeo had erg veel last had van onderstuur en voelde zoekerig, de Optima heeft dit veel minder.

Eindoordeel? De slogan van KIA luidt “The power to surprise”, en dat heeft de Optima in positieve zin zeker gedaan. Ook ik stapte in met de vooroordelen in lijn met het imago dat KIA in het verleden heeft opgebouwd. Mijn ‘na-oordeel’ is dat ik de auto zeker zou overwegen tussen de Mondeo’s, Talismannen en Passats. Om ook als vervanger voor mijn BMW in aanmerking te komen, moet ik de ruimte van de Optima echter wel héél hard nodig hebben.


Meer weten over de KIA Optima? Jeroen Verrhorst vertelt er graag meer over, bel hem gerust via 088 554 3952.
Klik hier voor meer informatie over uitvoeringen en leasetarieven van de KIA Optima.

Kia Optima

<< terug naar het nieuwsoverzicht | nieuwsarchief