Volvo XC60: Zweden maken premium pricing waar

Dit voorjaar lanceerde Volvo de opvolger van de succesvolle XC60. We trokken commercieel medewerker Friso Stoffers met een rij-test volledig uit zijn comfort zone. Als gekende Alfa-rijder ruilde Friso de Italiaanse emotie voor een lang weekend in voor Zweedse koelheid. Vanuit het midden des lands op naar Groningen!

Alle toeters en bellen
“Met een goede 175km voor de boeg richting het hoge noorden, eerst de auto eens goed bekijken. De importeur had natuurlijk niet de instapper bij ons neergezet. Een blik op de prijslijst leert dat de XC60 leverbaar is vanaf net geen €58.000,-. De auto die bij Strix op de parkeerplaats staat, kost echter maar liefst €92.000,-.
De importeur heeft dus alle mogelijke opties aangevinkt bij het bestellen van deze auto. Een kleine bloemlezing: elektrisch panoramadak, stoelverwarming,- koeling én massage, 20” wielen, een super geluidsinstallatie, adaptieve cruise control en alle denkbare hulpmiddelen die Volvo tegenwoordig levert. Die zorgen er bovendien voor dat de XC60 tot 130 km/h autonoom moet kunnen rijden.”

Tanken in Frankrijk
“Dan het belangrijkste, hoe rijdt de auto? Nou, daar kan ik erg kort over zijn… goed! De hoge zit in de auto biedt veel overzicht, wat toch wel comfortabel rijdt. Met 250 pk komt de auto ook prima van zijn plek. Op en neer naar Groningen maak je veel snelwegkilometers en ik kan wel zeggen dat je met deze auto prima in één keer naar Zuid-Frankrijk kan rijden. Het enige waarvoor je regelmatig zal moeten stoppen, is om te tanken. Ik kwam met de XC60 niet verder dan een verbruik van 1 op 9.”

Adaptieve bijrijder
“De A28 bood volop ruimte om de uitgebreide set hulpmiddelen onder de loep te nemen. De adaptieve cruise control werkt prima en de lane-assist houd je keurig binnen de lijnen. Je kan in principe het stuur loslaten. Doe je dit te lang, dan geeft de XC60 je wel een waarschuwing. Ik had echter iemand naast mij zitten, die deze waarschuwing al véél eerder gaf…”

Zweedse zakelijkheid
“Het interieur van de auto is typisch Zweeds opgeruimd. Net als bij Tesla kun je eigenlijk alles bedienen via een Ipad-achtig scherm. Dat werkt prima en het systeem reageert lekker snel. Qua afwerking heeft Volvo weer een stap gemaakt, dit komt aardig in de buurt van bijvoorbeeld Audi. Al noteer ik dit als Alfa Romeo-rijder niet per se als een pre.”

Aan de kassa
“Zou ik de auto willen hebben? Ehm…ja! Ook al ben ik niet zo van de SUV’s, ik vind de XC60 wel een openbaring! Een hele fijne reisauto die er naar mijn mening goed uitziet, comfortabel is en alles aan boord heeft wat je kunt wensen.
Twee kleine kanttekeningen tot slot. De nieuwe Volvo-modellen schuiven ook qua prijs echt het premium segment in. Verder zal ik de XC60 uiteraard nog wel rechtstreeks moeten testen naast de Alfa Romeo Stelvio. We zijn in huize Stoffers in elk geval maar vast begonnen met sparen…”


Meer weten over de Volvo XC60? Friso Stoffers vertelt er graag meer over, bel hem gerust via 088 554 3942.
Klik hier voor meer informatie over uitvoeringen en leasetarieven van de Volvo XC60.

  

low

<< terug naar het nieuwsoverzicht | nieuwsarchief