Dubbeltest BMW: Is het feest voorbij of gaat het juist beginnen?

Het nieuwe bijtellingsregime lijkt hybride auto’s vanaf 2017 de das om te doen. De overgang naar volledig elektrisch is in de bijtelling voorlopig geborgd, al zal de toekomst van de aanschafsubsidie’s hier ook een grote rol in gaan spelen.

De ontwikkeling van nieuwe EV’s draait in elk geval volop door. Daarom parkeren we de financiële kant even en vroegen we Strix-medewerkers Wil Bruikman en Richard Morren een proefrit te maken in twee recente BMW-modellen. De vraag was simpel: hoe lekker (en ver) rijden ze eigenlijk?


BMW 225xe

Medewerker contractbeheer Wil Bruikman verplaatst zich normaal op de motor, een stevige Honda CBR1000RR. Gewend aan snelheid, is hij bang dat zijn verslag u te laat bereikt: “Hoe lyrisch ik ook moge zijn over het fraaie interieur, de soepele overgang tussen de brandstof- en elektromotor, het vernuftige 4WD-systeem en de fijne bediening. Het is te laat. Vanaf 1 januari 2017 valt dit kostbare meesterwerkje in het standaard bijtellingstarief en dan is een verschil van €10.000 met de basisuitvoering wel erg groot.

Maar het rijden is een feest, de twee aandrijfsystemen wisselen elkaar keurig af. De elektromotor bedient de achterwielen, de brandstofmotor de voorwielen. Zoals verwacht zit er een eco-knop op het dashboard om extra zuinig te rijden, zoals verwacht heb ik deze niet gebruikt. Het elektrische bereik is met 35-40km niet enorm. Hierdoor ontdekte ik dan wel weer dat de 1,5 liter 3-cilinder bij het optrekken zelfs wat sportief klinkt.

Het interieur is aangenaam en luxe, zeker in dit met vele opties uitgevoerde exemplaar. De 225xe is de ideale auto voor liefhebbers van complexe techniek met een groen randje. Zonde eigenlijk, dat dit straks niche wordt…”


BMW i3

Ligt de toekomst van BMW dan in handen van de i3? We vroegen het onze grootste BMW-fan en operationeel adviseur Richard Morren. “Echte liefhebbers roepen natuurlijk dat een BMW zonder 6-cilinder geen echte BMW is. Omdat ik zelf tegenwoordig toch in een 4-cilinder (320i) rijd, kan ik net zo goed meteen overstappen op een electromotor! Maar eh… waar is die startknop? En de pook? Met collega’s die kijken hoe ik weg ga rijden, probeer ik mijn vragende blik snel te verbergen en gelukkig vind ik achter het stuur alsnog een bult met startknop.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die i3 accelereert een stuk sneller dan mijn eigen BMW. En hoezo warm rijden? Per direct vol vermogen beschikbaar en gaan! Wat een leuke wegligging en de stoplichtsprintjes maken het helemaal af. Ik reed eerder al in de Peugeot Ion en Renault Zoe, maar dit voelt echt een klasse beter aan. De zit, de afwerking en de gebruikte materialen, het is allemaal goed voor elkaar.

Ik kende het model al even, een gedurfd design, waar ik wel even aan moest wennen. Door de grote velgen, de uniek lijn, het ontbreken van een b-stijl en de suïcidale achterdeuren, staat hier een echte eye-catcher voor me. Met het opgegeven bereik van 300km kom ik een heel eind. Geef me voor de zomervakantie met gezin een grote 6-cilinder mee, dan red ik me verder prima met deze i3!”


Meer info & demo-korting
Meer weten over deze BMW-modellen? Wil Bruikman (088-5543982) en Richard Morren (088-5543932) vertellen u er graag meer over. 

BMW 2 Grand Tourer

<< terug naar het nieuwsoverzicht | nieuwsarchief

Afbeeldingen

BMW i3 BMW i3 zijaanzicht BMW i3 voorzijde