Strix Lease Service logo

Veel gestelde vragen

Vragen en Antwoorden

Over elektrisch rijden bestaan nogal wat vragen. Hieronder hebben we de belangrijkste op een rijtje gezet. Klik op de vraag en het antwoord wordt getoond.

Heeft u daarnaast nog vragen, neem dan contact met ons op. Wij leggen u graag uit waarom Elektrisch Leasen ook voor u interessant is.

 

Hoe stimuleert de overheid het elektrische rijden?

Als u elektrisch rijdt, dan levert dat een aanzienlijke bijdrage aan een beter milieu ten opzichte van de traditionele verbrandingsmotor. Daarom stimuleert de overheid het gebruik van elektrische voertuigen. Wat betekent dat voor u?

Geen fiscale bijtelling
Volgens de huidige plannen van de overheid geldt tot en met 2013 geen bijtelling voor auto’s die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat zijn elektrische auto’s en auto’s die voorzien zijn van een range extender zoals de Opel Ampera. Na 2013 geldt een 4% of 7% bijtelling voor deze auto’s . Leaseauto's waarvoor vóór 2014 contracten zijn afgesloten, vallen dan nog maximaal 5 jaar onder de 0% bijtellingregeling.

Geen BPM
Volgens het ‘Belastingplan 2012’ blijft er tot en met 2015 een vrijstelling van BPM voor auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 g/km. Dat geldt dan ook voor semi-elektrische auto’s en waterstofauto’s.

Geen motorrijtuigenbelasting
Personenauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting tot en met 2015.

 

Gaat de batterij van een elektrische auto lang mee?

Ja. De batterij in de Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld een garantie voor acht jaar of 160.000 kilometer. Na gebruik wordt de oude batterij verwerkt in een recycleprogramma. Verwacht wordt bovendien dat batterijen van elektrische auto's een tweede leven krijgen als back-up voor energietoepassingen. Denk aan het opslaan van energie die 's nachts wordt opgewekt met een windmolen, zodat je deze overdag kunt gebruiken.

Zijn elektrische auto's goedkoper in de lease?

Met prijzen voor een 4-deursgezinsauto vanaf € 35.000,- lijken elektrische auto's op het eerste gezicht niet goedkoop. Maar de overheid stimuleert 'early adopters' van deze nieuwe technologie momenteel met belastingvoordelen: geen BPM, geen wegenbelasting en geen bijtelling.

Verder zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto veel lager. Zo hebben ze geen versnellingsbak en hoeft er geen motorolie in. En aangezien alleen de bewegende delen slijten, zijn dat bij een elektrische auto vooral de banden en de remmen.

Naast het efficiëntievoordeel is elektriciteit veel goedkoper dan fossiele brandstof, vanwege het ontbreken van accijnzen.

Een actieradius van 150 kilometer is voor mij toch niet genoeg?

Het merendeel van de auto’s in Nederland rijdt op één dag niet meer dan vijftig kilometer. Dit is voornamelijk woon-werkverkeer en winkel- of familiebezoek. Bovendien kan er op steeds meer locaties bijgeladen worden. In de meeste gevallen op het werk, waardoor het potentieel nog groter wordt.

Elektrisch rijden vraagt wel een gedragsverandering van de berijder. Niet rijden tot de tank/batterij leeg is, maar bij elke stop de auto aansluiten aan een oplaadpaal. En ’s nachts de batterij volledig opladen betekent de reisdag zorgeloos starten.

Voor ritten van meer dan 150 kilometer enkele reis, heeft elk Elektrisch Leasen-contract de NS-Business Card.

Waar/hoe vind ik oplaadpunten onderweg?

Elektrische oplaadpalen zijn veelal opgenomen als bijzondere bestemmingen in navigatiesystemen. Ook zijn er al diverse apps voor smartphones leverbaar.

Op de website www.oplaadpalen.nl zijn alle openbare oplaadpalen opgenomen.

Wat kost het laden van een elektrische auto?

Per kWh kost stroom gemiddeld zo'n 22 eurocent. Een compleet lege accu opladen kost zo'n drie à vier euro aan stroom, goed voor ongeveer 150 kilometer rijden. Dat is dus minder dan drie eurocent per kilometer.

Waarom is er op het werk en bij de berijder thuis een oplaadstation nodig?

Omdat een gewoon stopcontact niet is gemaakt om een continu hoge piekstroom van 16 ampère door te geven. Tevens geven rapporten aan dat er per elektrische auto ongeveer 2,5 oplaadpunt nodig is. Daarom is er een oplaadpunt bij de berijder thuis en op het werk nodig. Maar ook bij parkeergarages, winkelcentra, hotels, restaurants en tankstations zullen nog meer oplaadpunten nodig zijn.

Waarom zegt men dat de elektrische auto efficiënter is?

Elektrische auto's zijn veel efficiënter dan traditionele auto's. Bij traditionele auto's gaat zeker tachtig procent van de energie die in de brandstof zit verloren aan warmte. Bij elektrische auto's is dit slechts een paar procent. Bovendien kan de energie die vrijkomt bij het remmen grotendeels worden opgeslagen in de accu's, bij traditionele auto's gaat deze energie verloren.

Hoe gaan we de afgenomen elektriciteit betalen?

Betalen gaat op een vergelijkbare manier als met een 'normale' tankpas. Met een pas schakelt u de laadpaal in, vervolgens wordt de afname van stroom bijgehouden, na afloop van de laadbeurt worden de gegevens verzonden naar een centrale database. Aan het eind van de maand ontvangt u een gespecificeerde factuur.

Inschijven nieuwsbrief

Bel mij terug

(10 cijfers zonder tekens)
call me back
Tijdelijk een leaseauto nodig? Shortlease.
Aanbod bekijken ►
Beluister radio spots



Radio spot 1 ►
flexibel arbeidscontract
Radio spot 2 ►
nieuwe medewerker
Radio spot 3 ►
aanbod zzp'er